Dintre toti pasagerii criogenati pe nava interstelara Hope, un om de stiinta nebun a ales sa ma salveze si sa ma dezghete pe mine, ButcheR, un banal tehnician care a reparat toata viata lifturi pe Pamant. Asta conform biografiei pe care mi-am ales-o la crearea personajului.
Bucuros de o noua sansa la viata in indepartatul sistem solar Halcyon, sunt pus in fata unor multitudini de optiuni care mai de care mai „diabolice”, cum ar fi sa sabotez o fabrica de porci administrandu-le o doza toxica de vitamine sau sa gasesc reteta pierduta pentru o pasta de dinti dietetica. Asta cand nu omor diferite personaje cheie, la comanda unei corporatii. De ce eu? Simplu, pentru ca e prea multa hartogaraie de facut pe cai oficiale.
Ce este The Outer Worlds?
The Outer Worlds poate fi comparat cu multe lucruri, incepand cu serialul SF-Western Firefly, cu un Fallout in spatiu sau cu celebrul Mass Effect.
Dar mai mult de atat, este noul IP (intellectual property) al companiei independente Obsidian, o poveste a unei omeniri multi-planetara, vazuta prin ochii generatiei anilor ’50.
Ca o paranteza, Obsidian este formata din fosti developeri de la Black Isle (ex: Tim Cain si Leonard Boyarsky), creatorii Fallout, Torment, etc. Tot ei „sunt vinovati” si pentru minunatia de Fallout – New Vegas sau Kotor 2.
The Outer Worlds mai este si un statement pentru Bethesda: uite mai baieti, asa se face un RPG – First Person ca la carte!
Povestea din The Outer Worlds
Why stay earthbound when prosperity awaits in the stars?
Lumea din The Outer Worlds este un loc sumbru, Halcyon fiind o colonie condusa de corporatii, un exemplu de capitalism dus la extrem, in care colonistii sunt exploatati la maxim si au acelasi job pe viata, in functie de o calificare stabilita la inceput. Cuvintele de ordine sunt KPI (Key Performance Indicator), eficienta, productivitate si birocratie excesiva. Ah, cuvantul weekend nu exista in vocabular si chiar aduce mirare in randurile celor care aud de asa ceva, intrebandu-se: „Ce pot face cu atata timp liber cand am asa de mult de munca?”
In caz ca te imbolnavesti sau nu mai esti in stare sa prestezi, e doar vina ta, inseamna ca nu ai muncit suficient. In general, panaceul pentru toate aceste probleme este evident: si mai mult munca. Totusi unii dintre cei bolnavi primesc medicatie reala in functie de productivitatea lor potentiala. Cu alte cuvinte, un colonist tanar si in forta va fi tratat si cel batran si bolnav, aproape pensionar, va fi lasat sa moara.
Locatiile principale sunt reprezentate de doua planete, Terra 1 (acum Monarch), Terra 2, un avanpost minier pe un asteroid, prima nava care a colonizat sistemul, numita Groundbreaker si o planeta inchisoare denumita foarte sugestiv Tartarus. Groundbreaker a fost transformata intr-o statie spatiala de catre colonistii care nu au vrut o viata planetara si este imensa ca si marime. In plus este singura locatie relativ neutra in care coporatiile nu detin controlul.
Hope, nava cu care ai calatorit, ar fi trebuit sa fie a 2-a nava dupa Groundbreaker care sa colonizeze acest sistem solar, dar o defectiune a facut-o sa iasa din „skip drive” si a fost pe viteza subluminica zeci de ani. Intre timp, ea a devenit un mit, subiect de povesti si legende pentru primul val de colonisti si urmasii lor.
Dupa cum am mentionat mai sus, ai fost trezit de un om de stiinta aparent nebun, pe nume Phineas Welles. El are nevoie de ajutorul tau pentru a reinvia tovarasii colonisti care erau pe nava cu tine in drum spre Halcyon. Tu esti variabila pe care corporatiile nu au luat-o in calcul, in goana lor dupa bogatie si control social total, lucru ce a dus colonia aproape de colaps. Vei incerca sa pastrezi status quo-ul sau vei porni o revolutie? The Outer Worlds este jocul in care nu exista nicio decizie corecta, jocul in care nu poti multumi pe toata lumea si de multe ori vei produce rau incercand sa faci bine.
Mecanica
Pe hartie The Outer Worlds este un joc single player, first-person, shooter based RPG cu reminiscente evidente din Fallout.
De-a lungul calatoriei tale in universul Halcyon, diverse NPC-uri pot da join si in timp ajungi sa strangi un echipaj colorat care chiar sa intervina cu sfaturi in diferitele decizii pe care le vei lua, Firefly style ftw!
Faptul ca ai fost inghetat peste 70 ani ti-a adus un beneficiu nesperat. Poti incetini timpul (TTD – Tactical Time Dilation), echivalentul VATS-ului din Fallout – doar ca este mult mai bine realizat si face confruntarile spectaculoase. Pe nivelul de dificultate Supernova chiar devine super necesar.
Ca intr-un adevarat RPG iti bagi puncte in diferite skill-uri, noutatea fiind ca acestea sunt grupate: de exemplu grupul „Dialogue” pe care l-am dezvoltat eu cu prioritate, contine: „Persuade”, „Lie” si „Intimidate”. Punctele obtinute la fiecare level cresc toate skill-urile grupului pana la level 50, urmand ca ulterior sa poti creste individual fiecare skill respectiv. De asemenea la fiecare 2 level-uri poti sa iti bagi si un perk care iti poate mari TTD-ul, accelera regenerarea vietii, reseta abilitatile companionilor, etc.
Armele nu sunt extrem de variate si au doar 3 tipuri de munitii: light, heavy si energy. Ele sunt impartite pe 1-Handed Melee, 2-Handed Melee, Handguns, Long Guns, Heavy Weapons si cele mai interesante: Science Weapons – pitite in diferite locatii.
Ca si in jocurile anterioare care au scris istorie, poti sa scapi dintr-o problema doar folosind skill-urile de dialog sau poti sa joci ca un prostovan care rezolva totul cu pumnul, vorba poetului: „pumnii mei minte nu cere”.
Pe normal, jocul momentan nu este prea bine balansat si mi s-a parut foarte usor. Ca si time sink, am pierdut destul de mult timp sa lootez si nu am avut nevoie sa cumpar absolut nimic de la vendori. Va recomand sa cresteti nivelul de dificultate daca vreti un challenge. Din pacate eu l-am jucat asa ca sa pot sa scriu articolul in timp util.
Satira dusa la extrem
Jocul este amuzant, dar spre deosebire de Fallout unde umorul era ocazional aici totul pare sa fie luat la misto incat lumea ajunge sa nu fie credibila – sau cel putin asa am perceput-o eu. Daca ei nu se iau in serios, de ce as face-o eu si mi-ar pasa cu adevarat de problemele lor?
Cu toate acestea, jocul este foarte bine inchegat, polishat, aproape bug-free, un lucru incredibil daca vorbim de Obsidian. Pun asta pe seama faptului ca i-a cumparat Microsoft si au putut sa lucreze in liniste, fara grija banilor si a zilei de maine. Vezi Obsidian cum corporatiile sunt ceva pozitiv si nu cum exemplificati voi in acest joc? :)
Unul din sloganurile de brand ale unei corporatii din joc este:
It’s not the best choice it’s the Spacer’s Choice
Daca citim printre randuri, putem sa interpretam ca in ultima instanta, ca nu exista cea mai buna alegere si destinul coloniei este in mainile tale: The Gamer’s Choice ;)
Va recomand sa cumparati jocul, chiar daca pentru PC este disponibil doar pe Epic Store. E un joc bun, excelent grafic (traiasca Unreal Engine!), bine inchegat, in care am adunat peste 50 de ore si l-am terminat in vreo 3 feluri complet diferite. Sper sa existe continuari sau macar DLC-uri.
Ca si performanta, desi am un calculator bunicel cu i7 8700k @ 4.8 GHz, 32 GB DDR4, GTX 1080 Ti, pe 2k totul la maxim + G-sync jocul fluctua intre 70 – 140 FPS. Vedeti ca frame-urile sunt salvate in screenshot-uri, in coltul din dreapta sus.