Uite asa a trecut timpul si a venit inexorabil Moartea, aka Reaper Of Souls, addon-ul binecunoscutului Diablo 3.
Cateva cuvinte inainte
Nu pot sa zic ca l-am asteptat cu nerabdare. Probabil din cauza dezamagirii partiale cauzata de Diablo 3, care nici macar nu a mai primit review, dupa entuziasmul initial care ma cuprinsese cand jucasem BETA-ul.
Diablo 3 l-am jucat fix o luna, terminand pe Nightmare si pe Inferno doar actul 1, datorita progresului infernal de la acea vreme. Pun destul de multa valoare pe timpul meu, astfel incat sa nu-l pierd aiurea pentru a invinge niste parametrii ireali, setati de developeri.
Retrospectiv, Actul 1 mi s-a parut cel mai bine lucrat, amintind de batranul Diablo 1, jocul pe care l-am apreciat cel mai mult din toata seria. Nu mai insir de ce, o parte din motive le gasiti in mini-articolul legat de beta. (link mai sus)
De atunci jocul a stat la naftalina, strangand praf digital. Lipsa end-game contentului sau al oricarui alt motiv de a juca, in afara dorintei de a acumula „loot epic” a fost unul dintre factori.
Ce sa fac cu loot-ul epic? Sa parcurg aceleasi questuri, bosi, dar sa nu-mi pot impune punctul de vedere prietenilor, cu sabia aia legendara, intr-un mic duel/pvp?
Totusi, de atunci, Diablo 3 a suferit transformari substantiale incercand sa remedieze problemele semnalate de jucatori. Nivele paragon, LOOT 2.0, eliminarea Auction House-ului sunt doar cateva modificari pe care le mentionez aici.
Addon-ul aduce o clasa noua, The Crusader, urmasul paladinului din Diablo 2, level cap la 70, skill-uri, rune, item-uri, gems-uri noi. Nivelele de dificultate au fost refacute: Normal, Hard, Expert, Master, Torment 1, 2, etc. E o shaorma cu de toate.
In schimb, cel mai important e faptul ca Reaper of Souls a venit montat cu o tinta clara: repetabilitate virtual infinita. Dar despre asta un pic mai tarziu.
Pretextul pentru a roti ciomagul legendar in toate directiile
Cine e ingerul mortii? Pai prietenii il alinta cu numele de Malthael, ex-Archangel of Wisdom si membru de frunte al „Angiris Council”, semnalat disparut in urma cu 20 de ani dupa coruperea World Stone-ului de catre Baal. Dupa un sabbatical, revine in peisaj cu niste idei noi legate de „Eternal Conflict”.
In Diablo 3, dupa ce Diablo este omorat, black soulstone-ul care contine esenta celor 7 (The Great Evils), ajunge in mainile protectoare ale lui Tyrael. Tyrael stie ca nu poate lasa un asemenea artefact periculos pe mainile muritorilor sau ingerilor. In loc sa-i dea drumul pe fundul oceanului in groapa Marianelor, singura solutie pe care o gaseste, e sa il ascunda iar, in mormantul regelui Rakkis, primul rege din Westmarch. Suna cunoscut, nu? Si in Diablo 1, soulstone-ul fusese ascuns in catedrala din Tristram.
Gasca vesela formata din cei 6 horadrimi si Tyrael este boxata bine pe drum, de catre Malthael. Tyrael este avariat grav, si din cei 6 horadrimi, abia scapa unul, Lorath Nahr. Tyrael il trimite pe acesta sa-l gaseasca pe Nephalem si sa-i faca un update cu noile probleme aparute.
Dar ce vorbesti tu straine, in loc sa se aseze la casa lui si sa creasca gaini, Nephalemul (adica tu, eroul) este deja pe campul de lupta, langa orasul Westmarch cotropit de reaperi, armata lui Malthael. Cine ar fi crezut?
Sa revenim
Stay awhile and listen
Am purces la lupta cu barbarul abandonat, lvl 60 si 0 levele paragon (deja aude niste urlete de la jucatorii veterani: rusine!). Nu imi e :)
Muntii de cadavre de pe strazile orasului m-au intampinat si cetatenii Westmarch-ului posedati sub ochii mei, au incercat sa-mi transmita gravitatea situatiei si imperativitatea de a stopa ingerul mortii sa-si duca la indeplinire planul „malefic”.
Tyrael ma informeaza ca acum cu Diablo disparut, ingerul mortii ii vede pe toti oamenii ca fiind o rasa de demoni, datorita obarsiei lor initiale.
O bucatica rupta din black soulstone, conectata si sincronizata ca prin bluetooth la piatra mama, dezvaluie planurile lui Malthael cu ea. Ce pot sa va zic e ca, nu sunt bune deloc pentru muritori.
In peisaj apare si Adria (dezvaluita in jocul anterior ca fiind o apriga fana a stapanului ei, Diablo). Aceasta doreste nici mai mult, nici mai putin, decat sa isi vada idolul pasind din nou ca Elvis, in aceasta lume si asa secatuita de conflicte.
Astfel, batalia cu valurile de posedati si monstrii continua pana la portile vestitei cetati, cunoscuta sub numele de „Pandemonium Fortress”. Pandemonium este locul in care se desfasurau eternele batalii intre fortele iadului si raiului, iar decorul este absolut superb, presat cu aroma ramasitelor vechilor conflincte. Cred ca raposatul Deckard Cain „o zice cel mai bine”:
„Can you believe this place? Did you ever dare to dream that you’d one day stand upon the crossroads between Heaven and Hell? This Pandemonium Fortress is truly miraculous.”
Cu parere de rau (spoilers ahead), a trebuit sa sifonez fortareata si sa ciocanesc la „usa” cetatii cu un battering ram imens pentru a putea sa-l scot pe Malthael de barba afara, la interval.
Reaper of Souls impresioneaza prin level design, monstrii aproape toti noi, encounterele bine facute si nelipsite jurnale gasite pe parcusul jocului. Legat de jurnale, am apreciat foarte mult povestea dintre ingerul si demonita care au pus la cale sa fure The Worldstone si sa evadeze din Eternal Conflict pentru a construi lumea aceasta, Sanctuary
Economia de piata
Inapoi in oras te intampina un SRL nou, numit Mystic Artisan – Myriam Jahzia, care te ajuta cu enchanturi si cu transmogrify. Enchaturile iti permit sa schimbi atributele inutile de pe gear-ul tau cu altele, generate random dintr-o lista bine definita pe care o poti consulta inainte.
Transmogrify iti schimba aspectul itemelor de pe caracterul tau cu un alt design, dar doar daca l-ai descoperit in prealabil. Astfel poti arata fioros chiar daca tu esti un ursulet de plush echipat cu ce e mai prost pe lumea asta. Mie nu prea mi se pare corect, dar se pare ca restul jucatorilor apreciaza foarte tare aceasta vrajitorie.
Noul Loot 2.0 isi face treaba bine si cad iteme destul de echilibrate, pentru caracterul meu. Adio porcarii cu sufixe si farmat AH-ului in cautarea de echipament de calitate. Era chiar stupid inainte, sa gasesti iteme rare mai bune decat legendarele.
Ziceai ceva de repetabilitate infinita?
Da. In dorinta de a rezolva problema din Diablo 3, legata de end game, Blizzard a facut un brainstorming intens si a nascocit ceva foarte interesant. Dupa ce termini Reaper of Souls, se face unlock la un nou mod de joc: „adventure”.
Diferenta fata de cel clasic in care intrai si repetai aceleasi questuri, irosind timp sa gasesti monstrii, este ca acum iti alegi unul dintre acte cu toate waypointurile deblocate si primesti bounty-uri de la Tyrael. Bounty-ul reprezinta o actiune specifica de indeplinit, cum ar fi: du-te la nivelu 2 si trage-l pe Skeleton King de coada, curata complet un anumit dungeon, sau inspecteaza casa bantuita de pe aleea Primaverii.
Dai click pe waypoint si te teleportezi in zona fierbinte care necesita atentia ta vigilenta. Dupa ce termini toate bounty-urile din actul respectiv, Tyrael te rasplateste cu un Horadric Cache, care poate contine tot felul de bunatati. De asemenea pentru fiecare bounty, primesti shard-uri, shard-uri cu care poti deschide un nephalem rift.
Ce este un nephalem rift?
Este o zona care nu mai exista in joc, generata complet random cu monstri din toate actele, cu orice tip de abilitati si atribute. In acest rift, structurat pe nivele, scopul e sa omori o cantitate suficienta de mobi, astfel incat sa isi faca aparitia boss-ul riftului. Tulburat din somnul lui, o sa fie foarte intrigat de eroii care au omorat porcoiul ala de monstri si o sa incerce sa-ti explice ca nu a cerut o reducere a populatiei. Dupa ce il convingi ca tu ai dreptate, o sa dropuiasca diverse chestii utile in bucatarie si mai ales blood shard-uri.
Ce sunt blood shard-urile?
And may the odds be ever in your favor
Sunt o noua moneda, paralela, precum e bitcoinul :). Cu bloodshard-uri poti sa cumperi de la un anumit vendor chestii ca la ruleta. Adica nu se stie ce-ti pica. Tu poti doar sa-ti alegi ce obiect doresti: amuleta, inel, ciubote, izmene, etc..Ce e clar ca toate sunt cel putin rare, dar e ca loto. Sa nimeresti ceva util, e noroc chior.
Ca de final
In opinia mea umila, Blizzard a reusit sa rezolve problema end-game-ului intr-un mod foarte elegant. Durata medie a continutului (campaniei) jocului e de aproximativ 5-6 ore daca esti bine echipat.
Addonul e reusit asa ca va urez succes la click fest!