Probabil sunt printre ultimii de pe Pamant care a jucat Horizon Zero Dawn si desi citisem cate ceva despre el cand fusese lansat pe Playstation, nu i-am acordat prea mare atentie.
In primul rand era exclusivitate Playstation 4 si in al 2-lea rand roboti dinozauri + primitivi cu arcuri mi-a sunat cam „meh”. Se pare ca nu m-am invatat minte si cateodata judec cam superficial lucrurile deoarece m-am inselat amarnic.
Spre norocul meu, Sony s-a decis sa lanseze si pe PC jocul + addon-ul The Frozen Wilds. Doar ca toata treaba asta s-a intamplat in 2020 si eu l-am redescoperit acum 1 luna, la o oferta pe Steam. Am jucat intens si l-am terminat recent dupa aproximativ 70 de ore de gameplay.
A fost o miscare inteligenta din partea Sony sa-l lanseze si pe PC, pe langa noul stream de „revenue”, cu siguranta continuarea Horizon Forbidden West s-ar putea sa corupa un chunk mare din PC Master Race (me included) si sa ne determine sa cumparam un PlayStation 5 pentru a-l juca.
Da, atat de bun e, si asta in special din cauza povestii superbe pentru care a castigat si ceva premii ca „Writers Guild Award For Best Video Game Writing”, Horizon Zero Dawn fiind considerat unul dintre cele mai bune jocuri pentru PS4.
Povestea
Actiunea are loc in secolul 31, intr-o lume post-apocaliptica in care aproape toata fauna a fost inlocuita de animale robotizate. Civilizatia umana a regresat la societati tribale de vanatori si culegatori care supravietuiesc printre ruinele stramosilor lor.
De ce s-a intamplat acest lucru, care a fost cauza cataclismului, ramane sa afli din legendele transmise pe cale orala si jurnalele gasite printre ruine.
„Survival Requires Perfection.” – Aloy
Tu esti o orfana pe nume Aloy (Alloy = Aliaj?) alungata de tribul ei inca de la nastere si crescuta si antrenata de un alt outcast in persoana lui Rost. Pe langa misterul originii tale si misterul lumii ajunsa in stadiul in care este, trebuie sa afli cine ti-a atacat tribul si ce a declansat cresterea agresivitatii masinilor, care pana nu demult, erau pasnice.
Nora, tribul de care apartine Aloy, mi-a adus aminte de tribul de copii din Mad Max 3, The Lost Tribe, prin naivitatea si inocenta lor.
Lumea
Horizon Zero Dawn este un RPG de tip „open world”, cu cicluri zi-noapte, fenomene meteo, variat si plin de peisaje incredibile indiferent ca e vorba de natura, ruine ale lumii vechi, zgarie nori cuprinsi de vegetatie sau de robotii care intruchipeaza dinozauri de mult apusi. Guerrilla Games a pus accent pe densitatea elementelor iar harta nu este deloc mica.
De asemenea sunt mai multe biomuri ca tundra, jungle, zapada, desert. Trecerea intre ele, spre deosebire de alte jocuri are sens si nu pare fortata.
Gameplay-ul
Aloy are la dispozitie mai multe arme, inclusiv arcuri cu diferite tipuri de sageti, o sulita pentru lupta de corp la corp, lansatoare de franghii care sunt utile ca sa imobilizeze masinile si prastii care trag cu diferite incarcaturi explozive / elemental.
Masinile au parti vulnerabile formate din componente distructibile. Deteriorarea componentelor anumitor inamici poate provoca daune suplimentare, poate provoca efecte de stun / dezorientare sau le poate dezactiva utilizarea anumitor atacuri. Unii adversari au arme care pot fi desprinse prin lovituri bine tintite si apoi folosite impotriva lor, cu o cantitate limitata de munitie. Sistemul de lupta este foarte misto implementat si necesita ceva skill pentru a invata cum sa dobori diferitele creaturi mecanice.
Stealth-ul este un element central, bazat in cea mai mare parte line of sight + portiuni cu iarba inalta care actioneaza ca locuri de ascunzatoare atunci cand Aloy se ghemuieste in ele. Anumiti inamici au scannere care o pot detecta pe Aloy indiferent de linia vizuala, daca nu sunt distrusi.
„Being Smart Will Count For Nothing If You Don’t Make The World Better.” – Elisabet
Aloy dobandeste rapid capacitatea de a face „override” masinilor ostile cu tehnologia veche (hacking). Acest lucru ii permite sa calareasca anumite masini patrupede, cum ar fi Broadhead si Strider, in timp ce altele o vor asista in lupta pentru o anumita perioada de timp (care poate fi marita prin cresterea skill-ului).
Overriding-ul se invata dupa ce gasesti si reusesti sa obtii acces la niste bunkere subterane numite „Cauldrons” – care sunt fenomenal realizate.
Aloy are un dispozitiv din lumea veche numit Focus, care ofera un afisaj cu realitate augmentata atunci cand este activat. Acesta evidentiaza punctele de interes si este folosit intr-o serie de misiuni secundare de tip „detectiv” (similar cu Witcher Senses din Witcher 3) si poate evidentia rutele de patrulare inamice. Folosirea acestuia in lupta permite localizarea mai usoara a masinilor si permite jucatorului sa identifice componentele lor vulnerabile.
Sanatatea nu se regenereaza in timp ca in alte jocuri, acest lucru fiind inlocuit cu „punga cu medicamente” care trebuie umpluta cu plante locale, si care ofera un efect de vindecare rapida atunci cand este declansata. Alternativ, potiunile de sanatate pot fi create si folosite din inventarul rapid. Deci, da, trebuie sa stai cu nasul prin boscheti si sa culegi tot ce intalnesti in cale.
Shardurile de metal reprezinta moneda principala din joc. Cam aiurea alegerea daca ma intrebi pe mine, pentru ca metalul pare sa fie peste tot.
Vanarea masinilor si recoltarea pieselor acestora este esentiala, deoarece ofera resurse si componente importante pentru crafting si comert. Armele si armurile au sloturi pentru modificari, similar cu socket-urile din Diablo 2.
Majoritatea armurilor ofera o anumita forma de protectie impotriva anumitor tipuri de atacuri de tip „elemental” care poate fi imbunatatita prin modificari.
Grafica
Grafica pe PC, 2k cu totul la maxim, cum l-am jucat eu nu isi arata varsta din 2017 si arata fenomenal. Ca performanta am avut in jur de 80-90 fps-uri pe un i7 8700k, 2080 Ti, 32 GB de ram, SSD.
Spre final
Povestea din Horizon Zero Dawn este plina de cel mai profund sentiment de pierdere, incepand cu personajul principal Aloy, tribul Nora din care face partea si lumea distrusa de care e inconjurata.
„Change Will Not Come In A Single Sunrise.” – Sun King Avad
Dar din toate acestea se ridica un sentiment de speranta de neclintit si avant, si totul este purtat pe umerii lui Aloy. Rareori m-am simtit atat de responsabil intr-un joc si atat de atasat de personajul principal.
Nu este un joc in care alegerile tale sa conteze si sa impactezi lumea. Este o poveste bine spusa prin intermediul unui joc, in care finalul e deja decis si trebuie sa iei asta ca a tare.
Daca esti un pic completionist, o sa iti ia ceva sa scormonesti prin toate ruinele lumii vechi si sa citesti si descoperi log-urile si punctele de interes.
Olandezii de la Guerrilla Games merita toate laudele iar pana pe 18 februarie 2022 cand va fi lansat Forbidden West mai e doar o aruncatura de bat. Mai dureros a fost pentru cei care asteapta continuarea de cand au terminat jocul la timp, pe PS4 :).
P.S.: Stiai ca Aloy este modelata grafic dupa o actrita olandeza pe numele Hannah Hoekstra iar vocea ei adulta este a actritei Ashly Burch?